Det finns ett antal åtgärdspunkter som du själv kan prova för att optimera förutsättningarna för bra hastighet.

Kontrollera att kablarna till modemet är korrekt isatta och inte böjda eller skadade.


Se till att datorn vid mättillfället är direktansluten (via kabel) till modemet och stäng ned andra program och webbläsarfönster när du kör Bredbandskollen.

I vissa fall kan även webbläsaren, brandvägg eller antivirus med realtidsgenomsökning begränsa hastigheten, Prova att tillfälligt inaktivera sådana program (finns separata funktioner för realtidsgenomsökning eller liknande kan det räcka med att stänga av dem) när du gör mätningen och se om det blir bättre. Du kan även prova med en annan webbläsare t ex Google Chrome, Mozilla Firefox för att se så att problemet inte är relaterat till detta. Alternativt prova att avinstallera ev. plugin och uppgradera webbläsaren. Stäng ned andra program och webbläsarfönster när du kör Bredbandskollen.


Här hittar du uppdaterade webbläsare:

- Chrome hittar du här: https://www.google.com/intl/sv/chrome/browser/

- Firefox hittar du här: http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/
- Safari (Endast Mac) finns redan installerat.
- Internet Explorer (Endast Windows) finns redan installerat.


Kika gärna i åtgärdsguiden för fler tips. http://www.bredbandskollen.se/atgardsguide.php


Påverkas inte hastigheten av dessa åtgärder är nästa steg att göra en felanmälan till leverantören, så får denna se över din utrustning och anslutning.